Här ger Dan Pierre en kort presentation av Vaxholms Tennisklubbs historia.

Grusbanan på Lägret och tennisklubben tillkom båda år 1936. Vaxholms Hotell var platsen för bildandet. En av initiativtagarna var hotellägaren och källarmästaren Bertil Maurin (1903-1976), som också var den drivande då det gällde stadens byggande av grusbanan på Lägret. Sommartid blev Lägret en verklig kultplats för tennisentusiaster.

Bertil Maurin porträttbild

Bertil Maurin

Denna yra och vurm för tennisen bestod i många årtionden – tävlingarna samlade mycket åskådare och många vittnar om hur kul det var på Lägret och inte minst i vårt spartanska klubbrum i Hultbergs villa. Ännu idag är Lägret vår spelplats (och enda en-tous-cas bana) för utomhustävlingar med klubbmästerskapen som höjdpunkt i augusti månad.

Tiden i tältet
År 1964 kompletterades med en intilliggande asfaltbana och ett vinterskydd i form av ett Barracudatält. Det senare innebar ett verkligt uppsving för tennisen i staden. Nu kunde tennisaktiviteter bedrivas året om. Det hade visserligen varit möjligt för somliga att låna försvarets hallar – på Kastellet och gymnastikhallen inom regementsområdet på Rindö – men endast sporadiskt och som sagt inte för alla. Barracudan blev sliten och kallt var det stundom – drömmarna om en ”riktig” hall blev mer och mer påtagliga.

if-hallen
Hela åttiotalet sysslade vissa av styrelsegubbarna med mer eller mindre vilda planer (bl a ett stiligt bygge inkluderande bad på Lägret) och uppvaktningar av stadens styrande. Så stod äntligen en stor Bollhall uppe vid idrottsplatsen klar. Året var 1990. Dialhallen, som den kom att kallas, bestod oss med två tennisbanor och ytor för andra bollspel med tillhörande omklädningsrum, bastu, klubbrum, cafeteria m m. Under klubbens tre första årtionden var det i huvudsak aktiviteter sommartid för medlemmarna – lokala småtävlingar och inte att förglömma mycket uppskattade och välbesökta fester. En sommarklubb! I och med dubbleringen av banorna och framförallt tillkomsten av Barracuda- tältet förändrades allt. Inträde i Stockholms Tennisförbund och Svenska Tennisförbundet. Deltagande i regionala och nationella seriesystemet. Den strukturerade, interna tävlingsverksamheten ökade våldsamt. Och inte minst viktigt - Vaxholms Tennisklubb erhöll en ungdomsverksamhet. Många är nog de som med glädje minns lördagskvällar och tidiga söndagsmornar i ett inte för varmt tennistält. Numera är nog ungdomssektionen med dess olika aktiviteter klubbens stora begivenhet och den verksamhet man kan vara mest stolt över. I augusti 2010 byttes den nästa 20 år gamla filtmattan ut och istället lades Plexipave in som spelunderlag.

Utbytet med Sveaborg
I en kort resumé över klubben skulle det vara en dödssynd att inte nämna Sveaborgsutbytet. Under sextiotalet inledde Vaxholms Stad ett vänortsutbyte med Sveaborg – en stadsdel i Helsingfors. Tennisklubben kom att vara med nästan från starten och det var tennissen som kom att dominera. Vi besökte vartannat år Sveaborgs Tennisklubb - vanligtvis i juni - för tävlingar och övrigt socialt umgänge. Och vartannat år hade vi glädjen att se dem i Vaxholm. Denna verksamhet skapade och innebar alldeles speciella relationer med många personliga och ännu kvardröjande vänskapsband. Därom kan ett flertal medlemmar vittna. Tyvärr så tvingades utbytet att i klubbform avslutas i slutet av nittiotalet. Men ett återseende blev det för många när tennisspelare från Sveaborg firade VTKs 70-årsjubiléum i oktober 2006.

Idag bedrivs klubbens verksamhet i if-hallen (omdöpt från Dialhallen) belägen mellan idrottsplatsen och Stockholmsvägen och sommartid på Lägret. Vaxholms Tennisklubb är en lokalt förankrad förening med traditionell verksamhet i form av interna tävlingar, seriedeltagande i Stockholmsserierna, välutvecklad ungdomsverksamhet med bra tennisskola och normalt socialt umgänge i form av fester och samvaro i trevliga lokaler i hallen.

Dan Pierre - Januari, 2013

Publicerad: 2023-01-12